Marketing restauracji - 10 złotych zasad
dodano 28 lutego 2019

Wielu restauratorów myśli, że wystarczy serwować dobrą kuchnię w znanej lokalizacji, aby przyciągnąć Gości do swojego lokalu. Oczywiście, może się tak zdarzyć, jednakże w zdecydowanej większości przypadków osiągnięcie sukcesu to składowa wielu elementów, m.in właśnie marketingu. Oto 10 najważniejszych zasad marketingu w gastronomii, których należy przestrzegać.

  1. Stwórz nazwę i key visual

Jednym z istotniejszych elementów zakładania restauracji jest wymyślenie dla niej odpowiedniej nazwy. Wielu właścicieli punktów gastronomicznych lekceważy ten etap i nie przykłada do niego szczególnej wagi. To duży błąd – sama nazwa lokalu może mieć ogromne znaczenie i spory wpływ na przyciąganie klientów. Czym powinna charakteryzować się odpowiednia nazwa dla restauracji? Przede wszystkim musi być oryginalna, ale jednocześnie na tyle nieskomplikowana, aby klienci dobrze ją zapamiętali i nie mieli problemu z jej powtórzeniem. Nazwa dla restauracji powinna powodować skojarzenie z charakterem jej działalności, np. rodzajem kuchni czy ogólnym klimatem. Wymyślając nazwę warto także wziąć pod uwagę grupę docelową, która będzie kluczowa dla funkcjonowania naszego lokalu.

Oprócz nazwy bardzo ważne jest także stworzenie spójnego z nią Key Visualu (KV) marki, na którym później będą opierać się wszystkie materiały graficzne lokalu (zarówno online, jak i druki). KV powinien być spójny z nazwą i w graficzny sposób ją obrazować.

  1. Opracuj strategię działań

Przed rozpoczęciem działań koniecznym jest ich dokładnie zaplanowanie, czyli stworzenie startegii funkcjonowania danego lokalu. W takim dokumencie powinny znaleźć się najważniejsze informacje typu: kim jesteśmy, jaka jest nasza grupa docelowa, jaki jest cel naszej komunikacji, gdzie będziemy się komunikować, jaki mamy budżet etc. To wszystko znacznie ułatwi nam osiągnięcie zamierzonych celów.

  1. Podejmij działania pre-openingowe

Ważnym elementem marketingowym jest promocja restauracji jeszcze przed jej otwarciem, czyli tzw. pre-opening. Dzięki niemu już możemy poinformować lokalne środowisko o nowo otwierającej się restauracji, zebrać społeczność, wzbudzić ich zainteresowanie, pokazać kierunek naszych działań. Dzięki tego typu promocji zapewnimy sobie już grupę osób odwiedzających lokalu tuż po otwarciu.

  1. Działaj w sieci

Najszybszą i prawdopodobnie najtańszą formą komunikacji teraz są działania w Social Media. Jak pisaliśmy wcześniej – warto założyć profil jeszcze przed otwarciem i już rozpocząć tam kampanię reklamową, dzięki której zaczniemy budować grono odbiorców/potencjalnych Gości. Warto też stworzyć stronę www, by móc potem wesprzeć ją reklamami AdWords, docierając dzięki nim do jeszcze większej grupy.

  1. Promuj się lokalnie

Oprócz promocji online, warto wykorzystać też możliwości, jakie daje nam lokalizacja i dotrzeć do osób, które są tuż obok. Możemy spróbować tak targetować reklamy w Social Media, natomiast najprościej wykorzystać tradycyjne formy reklamy, takie jak billboardy, plakaty czy ulotki, które lokalsom przekażą odpowiednie komunikaty dotyczące naszej restauracji.

  1. Dopasuj promocje do kalendarza, czyli RTM

Ważnym punktem prowadzenia marketingu restauracji jest RTM, czyli real Time Marketing. Jeśli promocje i komunikaty restauracji, będą spójne z aktualnymi wydarzeniami, to z pewnością spotkają się one z większym zainteresowaniem. Mamy tutaj na myśli oczywiste dni, takie jak, np. Dzień Babci, Dzień Mamy, Dzień Dziecka etc. ale też te mniej oczywiste, które mogą dla restauracji stać się inspiracją do stworzenia promocji, typu: premiera wyczekiwanego filmu, kolejny sezon serialu, czy mniej znane święta, typu Dzień Pizzy czy Dzień Ostrych Potraw. Dobrze ograny temat z pewnością może wzbudzić zainteresowanie. Stwórz kalendarz takich wydarzeń dopasowanych do swojego lokalu i promocje planuj z odpowiednim wyprzedzeniem.

  1. Łącz offline z onlinem

Warto łączyć te dwa światy. np. używać mediów społecznościowych do zachęcenia Gości do wyrażania swoich opinii (np. poprzez ankiety, mini konkursy etc.) i pokazać im, że ich głos ma znaczenie i realny wpływ na to, co dzieje się w lokalu. Ciekawym rozwiązaniem są też reklamy posiadające hasła zniżkowe, które można zrealizować w restauracji.

  1. Analizuj i wyciągaj wnioski

Analiza sytuacji oraz podejmowanych działań i wyciąganie konstruktywnych wniosków jest bardzo ważnym elementem marketingu, bez nich promocja może nie przynosić żadnych korzyści. Obecnie Social Media oraz inne formy promocji online dają nam bardzo dokładne raporty, dzięki którym możemy działać nie tylko znacznie efektywniej, ale i taniej. Trudniej jest ocenić, jakie skutki przynosi tradycyjny marketing (nie jest tak dobrze mierzalny), aczkolwiek przy analizie nie możemy patrzeć tylko na cyfry, najważniejszym wyznacznikiem jest dla nas sytuacja w restauracji, czyli ocena, które działania pozornie wpływają na największy ruch.

  1. Bądź elastyczny, reaguj szybko na zmiany i potrzeby Gości

W marketingu restauracji trzeba być przede wszystkim czujnymi i bardzo elastycznym. Nawet najlepiej stworzona strategia może okazać się nieskuteczna i na podstawie różnych przesłanek (opinie Gości, nagły spadek ruchu w restauracji lub całkowity jego brak już od początku) wymusza na nas zmiany i obranie nowej koncepcji.

  1. Bądź cierpliwy!

Jesteśmy pewni, że dobrze prowadzony marketing restauracji owocuje, jednak często trzeba na to chwilę poczekać. Działania te mają charakter długofalowy i wpływa na nie wiele zmiennych, dlatego dopiero po ok. 6 miesiącach działań prowadzonych systematycznie możemy ocenić, czy osiągamy zamierzone efekty. Brak konsekwencji i wytrwałości często wpływa na finalny brak sukcesu.

Powyższe zasady dotyczące marketingu restauracji są zbiorem ogólnych zasad, które powinien znać i wprowadzić każdy restaurator, bez względu na to, na jakim etapie jest jego restauracja. Oczywiście, jeśli marka funkcjonuje już od lat teoretycznie nie dotyczą go pierwsze punkty, możliwe jednak, że to właśnie ich brak wpłynął na fakt, że restauracja nie cieszy się powodzeniem na lokalnym rynku.

___

Karolina Fiejtek

Senior Social Media Manager

Udostępnij ten artykuł