Google Miejsca, TripAdvisor i Facebook restauracji - czyli jak założyć profile krok po kroku.
dodano 30 października 2018

Często swoją wizytę w restauracji poprzedzamy mini-researchem odnośnie lokalu na jednej z platform: Google, Facebook lub TripAdvisor. Niestety, nagminnym problemem wielu lokali jest brak elementarnych podstaw w prowadzeniu mediów społecznościowych i komunikacji tak, tak, by były one przyjazne dla użytkowników końcowych, czyli potencjalnych jej gości. Wszyscy pewnie spotkaliśmy się już z brakiem informacji brakiem godzin otwarcia, menu czy czasami nawet adresem miejsca, w którym chcemy zjeść. Dlatego warto pamiętać o nich już na etapie tworzenia profili w mediach społecznościowych i zawczasu przygotować sobie wszystkie informacje, by w przystępny sposób przedstawić je odwiedzającym nasze profile.

 

Zacznijmy od absolutnej podstawy – Google Moja Firma. W branży zwykliśmy mawiać „jeśli nie ma Cię w Google, to nie ma Cię wcale”. Dlatego zacznijmy od przyjrzenia się opcjom tworzenia darmowych, wirtualnych wizytówek w najpopularniejszej wyszukiwarce na świecie.

Dlatego najpierw przygotuj:

  1. Pełną nazwę lokalu,
  2. Telefon i mail do lokalu,
  3. Adres pod którym znajduje się lokal (Ważne! Nie gdzie jest zarejestrowana firma, a fizycznie znajduje się lokal.),
  4. Stronę WWW / profil na Facebooku
  5. Krótki opis naszej działalności.

Powyższe możemy wesprzeć dodatkowo zdjęciami.

Dzięki dodaniu profilu Twój lokal będzie widoczny dla ludzi szukających o nim informacji, a także stanie się punktem POI – możliwym do wyszukania punktem w aplikacji Google Maps.

Pamiętaj! Profil po Twoim uzupełnieniu danych nie jest jeszcze potwierdzony – Google wyśle kartkę pocztową ze specjalnym kodem. Zazwyczaj trwa to do 2 tygodni roboczych. Dopiero po takiej weryfikacji profil będzie widoczny w wyszukiwarce i na najpopularniejszych mapach światach.

 

Jeśli kierujesz swą ofertę również do gości zagranicznych powinieneś szczególną uwagę poświęcić platformie trip advisor. Oczywiście korzystają z niego też Polacy (zwłaszcza ci podróżujący), ale jest on nadal mocno anglojęzycznym medium. To właśnie ten serwis jest często pierwszym przewodnikiem do planowania wielu wyjazdów. Dlatego tak istotne jest, aby zadbać o precyzyjne dane zarówno po polsku, jak i po angielsku.

 

Sam proces jest odrobinę bardziej wymagający niż w przypadku Google Miejsca, ale nie jest on niczym trudnym. Wszystko dzieli się na 3 etapy uzupełniania danych:

  1. Dane osobowe – podajemy tu nasze dane jako osoby odpowiedzialnej za restaurację. Wymagane od nas informacje to imię i nazwisko, swoje powiązanie z firmą (np. właściciel, manager, kierownik) oraz adres e-mail, którego będziemy używać później do ewentualnej korespondencji z obsługą serwisu.
  2. Informacje na potrzeby ogłoszenia – czyli informacje dotyczące samej firmy – jej oficjalna nazwa i adres, lokalizacja, adres www oraz telefon.
  3. Dane o obiekcie – to miejsce na najważniejsze informacje, które pomogą odnaleźć lokal w gąszczu filtrów i rekomendacji TripAdvisor’a. Odpowiednio wybrać należy kategorię lokalu (np. Restauracja ze stolikami, kawiarnia czy fast food), rodzaj serwowanej kuchni, godziny otwarcia, ceny, udogodnienia oraz inne elementy wyróżniające restaurację. Pamiętaj, że należy tutaj przygotować krótki opis – a co najważniejsze – po angielsku. Staraj się w potrzeby Gościa i na co należy uwagę? Co nas wyróżnia na tle konkurencyjnych lokali?

Od Twojej strony to wszystko! Zostaje teraz tylko czekać na weryfikację profilu przez team TripAdvisora – trwa to do 5 dni roboczych. 😉

 

I ostatni, lecz nie najmniej ważny. Facebook – król mediów społecznościowych!

Tym bardziej warto zadbać, aby wszystkie informacje były na nim łatwe do znalezienia. Ile razy zdarzyło Ci się szukać godzin otwarcia, kontaktu do zrobienia rezerwacji, menu czy chociażby nawet adresu. Dlatego tak ważnym jest, aby myśleć o komunikacji i materiałach do niej potrzebnych jeszcze przed otwarciem.

Sam proces zacznij od stworzenia fanpage’a.

  1. W pierwszym kroku musisz określić kategorię Twojego fanpage’a – dla restauracji zawsze wybierajmy „Lokalna firma lub miejsce”, aby na pierwszym planie widoczne były informacje na jakich nam zależy – adres i kontakt.
  2. Następnie przygotuj nazwę, krótki opis i identyfikator (czyli to co pojawia się po slashu w adresie internetowym facebook.com/<twój-identyfikator>). Warto tu zadbać o jak najkrótsze i jak najprostsze ID, aby stali Goście mogli z pamięci wpisać później adres strony lub polecić go swoim przyjaciołom. Może to być nazwa, jej skrócenie, a nawet forma adresu.
  3. Czas na obrazki – logo i zdjęcie w tle. Najważniejsze to odpowiednie proporcje. Dla zdjęcia profilowego (logotypu) zawsze jest to kwadrat. Zadbajmy jednak, aby logotyp miał trochę oddechu przy każdej z krawędzi i był centralnie umieszczony. Na niektórych profilach i urządzeniach jest ono przycinane do okręgu – tym samym możemy już teraz zadbać, aby zdjęcie profilowe było wszędzie dobrze widoczne. Drugim elementem jest cover photo – tutaj sprawa się trochę komplikuje. Prawidłowe proporcje zdjęcia w tle to 820×312 dla komputerów oraz 640×360 dla urządzeń mobilnych. Tworząc je pamiętaj o tym, aby centralny element grafiki/zdjęcia znajdował się we wspólnym polu dla obu proporcji (najprościej w Photoshopie nałożyć sobie linie pomocnicze pola dla urządzeń mobilnych na plik o proporcji dla urządzeń stacjonarnych).
  4. Jako alternatywy dla zdjęcia w tle możesz też użyć filmów lub animacji. Zadbaj jednak wtedy, aby przygotowany materiał miał rozdzielczość będącą wielokrotnością 820×312 i trwał od 20 do 90 sekund. Wtedy będzie się on optymalnie wyświetlał. Co istotne w przypadku wideo to sposób konsumpcji treści przez użytkowników Facebooka – cover photo skupia uwagę zaledwie na parę sekund – warto, więc wykorzystać tą wiedzę i podejść do wideo jako do krótkich form 20-sekundowych.

Sam fanpage jest gotowy i ma już podstawowe informacje. Teraz czas na kolejny krok, by pomóc Gościom skontaktować się z restauracją i zapoznać z menu. Facebook pozwala na dodanie karty dań w formie plików pdf/png w dodatkowej zakładce widocznej z lewej strony. Aktywować ją można w sekcji „Szablony i karty” ustawień.

Dodatkową funkcją fanpage’y jest możliwość dodania przycisku CTA – wyróżnionego pola, które odpowiada za szybką konkretną reakcją możliwą do wykonania przez Gościa. Do wyboru są opcje:

  • Zarezerwuj termin – wywołanie dla Gościa okna z wiadomością,
  • Skontaktuj się – czyli wywołanie formy nawiązania kontaktu mailowego, w wiadomości prywatnej lub telefonicznej,
  • Więcej informacji o firmie – które pozwala na przeniesienie do filmu wideo lub sekcji informacje.

Jak ustawić taki przycisk? Wystarczy najechać na niego na głównej stronie fanpage’a i wybrać z listy jego cel. Warto zadbać o odpowiednie ustawienie tej funkcji, ponieważ to jeden z pierwszych elementów jaki widzi Gość wchodząc na stronę restauracji na urządzeniach mobilnych.

 

Podsumowując, 3 powyższe portale to absolutna podstawa prowadzenia komunikacji restauracji. Warto więc zadbać, aby Facebook, Google Miejsca i TripAdvisor zawierały zawsze aktualne informacje o Twoim lokalu. Pamiętaj, by aktualizować je na bieżąco!

Kolejnym punktem o jaki warto zadbać to założenie profilu na Instagramie i odpowiednia jego integracja z Facebookiem. Zapraszamy do śledzenia bloga, bo przez ten proces przeprowadzimy zainteresowanych już wkrótce.

 

Tomasz Chądzyński

Project Manager / Social Media Manager

Udostępnij ten artykuł