Konkursy i akcje specjalne w social media restauracji...
dodano 30 kwietnia 2019

Akcje specjalne są świetną formą promocji zwiększającą ruch w restauracji lub hotelu. Jednak, aby odniosły one sukces należy zadbać o dobrą koordynację szeregu drobnych aktywności, które stanowią o sukcesie marketingowym całego przedsięwzięcia.


Konkursy w Social Mediach…

Bez wątpienia konkursy to niezawodna forma promocji, która, jeśli tylko jest dobrze przeprowadzona, kończy się sukcesem. Konkursy organizowane często online – w mediach społecznościowych, w tym głównie na Facebooku i temu rodzajowi aktywności marketingowej w sektorze HoReCa przyjrzę się w pierwszej kolejności.

Biorąc pod uwagę specyfikę branży gastronomicznej, najlepiej gdy mechanizm konkursowy jest tak skonstruowany, by ściągał do lokalu jak największą ilość użytkowników FB. Już samo odwiedzenie lokalu przez osoby biorące udział w zabawie może przyczynić się ku wzbudzeniu zainteresowania ofertą restauracji.

Zwykle zadania konkursowe wymuszają na uczestniku jakąś dodatkową formę aktywności, niż samo odwiedzenie lokalu. Mogą to być np.:

  • zrobienie zdjęcia zamówionej potrawie i wklejenie go do komentarza pod postem konkursowym wraz z krótkim, kreatywnym opisem
  • stworzenie autorskiego przepisu np. na potrawę w restauracji czy cocktailu i zamieszczenie go w komentarzu konkursowym, aby później lokal mógł ją wdrożyć np. do specjalnego menu
  • odkrycie w potrawie ukrytego elementu, przygotowanego specjalnie na potrzeby konkursu, zrobienie mu zdjęcia i oznaczenie na nim profilu lokalu. Doskonałym tego przykładem jest akcja przeprowadzona dla Cremo

Dobrze, jeśli informacja o konkursie z takim zadaniem jest też widoczna w lokalu np. na telewizorze znajdującym się w restauracji lub standzie na stoliku. Także poinformowanie obsługi o konkursie odbywającym się w social media, ale realizowanym w lokalu, może zaowocować zwiększeniem zainteresowania akcją wśród Gości. Poza funkcją czysto informacyjną (np. odesłanie do regulaminu zabawy, który znajduje się na Facebooku), może mieć też przełożenie we wzrostach zasięgu konkursu w Social Mediach, liczby fanów na Facebooku czy w końcu osób biorących udział w akcji.

Dodatkowo, wykorzystując profesjonalne narzędzia, jak np. Sotrender jesteśmy w stanie poznać zainteresowania fanów lubiących profil restauracji na Facebooku. Pozwala nam to lepiej ich poznać, i co za tym idzie sprawniej przeprowadzać akcje specjalne, które dzięki temu będą atrakcyjniejsze dla naszych odbiorców, niejako do nich dostosowane.

Warto więc zadbać o to, by przychodzący do lokalu Goście wiedzieli o tym, co interesującego dzieje się w social mediach odwiedzanej restauracji. Nawet mimo tego, że głównym zadaniem wspomnianego konkursu jest przeniesienie ruchu z online do lokalu.



…i w lokalu.

Co innego, jeśli akcja specjalna organizowana jest w lokalu. Wtedy marketing online restauracji ma za zadanie zwiększyć jej zasięg, np. poprzez zamieszczenie informacji w postach na Facebooku, we wpisach na Instagramie, a także w odpowiednio stargetowanych kampaniach reklamowych. Przykładowo, jeśli w restauracji obowiązują happy hours, to poza tym, że informacja o akcji powinna być umieszczona w lokalu, to dodatkowo dobrze, by pojawiła się też na Facebooku restauracji np. w formie reklamy na zasięg w pobliżu.



Jakie są inne formy akcji specjalnych?

Poza opisanymi wyżej akcjami specjalnymi warto zainicjować działania w oparciu o RTM (real-time marketing), który nawiązuje do aktualnych wydarzeń lub nowych trendów w marketingu. Dobrym przykładem takiego działania jest akcja przeprowadzona z okazji Mistrzostw Świata w Piłce nożnej na fanpage’u Scandale Royal. Mimo, że zabawa odbywała się na Facebooku, to dotyczyła wydarzeń dziejących się w realu. Ponadto żeby odebrać nagrodę trzeba było przyjść do lokalu.

Innym przykładem może być działanie marketingowe, które zachęca użytkowników Facebooka do odwiedzenia lokalu i bezpośrednio ich za to gratyfikuje. Może to polegać np. na podaniu hasła widocznego wyłącznie w Social Mediach, dzięki któremu Klient otrzymuję zniżkę.



O czym pamiętać?

Przede wszystkim o tym, jak ważne jest to, aby dobrze skoordynować działania mieszające marketing online i offline. Należy więc dopilnować wszelkich szczegółów, takich jak:

  • dobry obieg informacji pomiędzy agencją marketingową, która jest odpowiedzialna za realizację konkursu lub akcji specjalnej, a obsługą w lokalu – tak, aby każdy pracownik wiedział przebieru o akcji. Może się to odbyć poprzez przesłanie manualu wyjaśniającego zasady konkursu.
  • czytelny komunikat dla odbiorcy – czyli taki, który z jednej strony zachęci go do wzięcia udziału w konkursie, a z drugiej będzie w prosty sposób informował o regułach zabawy. Zarówno w przestrzeni online, jak i offline.
  • trzymać rękę na pulsie kalendarza RTM – wybierać tylko te okoliczności, które mają potencjał marketingowy.


Czas start!

Wiedząc już, w jaki sposób stosować wzajemną promocję online i offline, pora na przejście do działania – czyli do zorganizowania konkursu. Jeśli chcesz, by wszystko odbyło się tak, jak należy, skorzystaj z pomocy profesjonalistów – czekamy 🙂

Udostępnij ten artykuł