Skuteczny marketing restauracji - o czym pamiętać?
dodano 09 stycznia 2019

Szereg działań marketingowych, jakie trzeba podjąć, by skutecznie wypromować lokal gastronomiczny to nie lada wyzwanie. Przez skuteczny marketing dla gastronomii rozumiemy taki, który przynosi wymierne korzyści w postaci Gości w lokalu. Chcesz wiedzieć jak promować restaurację? Poświęć chwilę na lekturę poniższego artykułu.

 

Na początek pre-opening

 

Jeśli dopiero zamierzamy otworzyć restaurację jest to dobry moment, by już pomyśleć o podjęciu działań marketingowych. Najgorszy z możliwych scenariuszy jest wtedy, gdy restauracja, która lada dzień będzie otwarta, nie ma jeszcze logo, a identyfikacja wizualna nie istnieje. To oczywiście skrajny przypadek, jednak możliwy.

Dlaczego warto pamiętać o tego rodzaju aktywności? Ponieważ skuteczna kampania pre-openingowa jest w stanie wywołać zainteresowanie nowopowstającym lokalem na długo przed pojawieniem się w nim pierwszych Gości. Jest to więc cenny buzz, dzięki któremu o restauracji robi się głośno – zaczyna ona istnieć w świadomości Klientów – na długo przed jej otwarciem.     

 

Strategia marketingowa

Kolejnym istotnym elementem, o którym warto pamiętać jest przekaz marketingowy. Strategia marketingowa restauracji powinna być przemyślana, tj. powinna nieść ze sobą wartość wyróżniającą naszą restaurację na tle konkurencji. Za jej pomocą możemy przedstawić historię lokalu w formie opowieści, odwołując się do Big Idea. To m.in. dzięki niej możemy sprawić, że Goście poczują wyjątkowość miejsca. Warto więc zadbać o wszelkie szczegóły – części składające się na elementy tworzące komunikat marketingowy. Jest to, poza treścią przekazu także forma czyli m.in. wspomniana wcześniej identyfikacja wizualna – key visual restauracji, ale także kanały jakimi będzie docierać do Gości oraz szeroka analiza konkurencji i samej restauracji.

Dobrze, jeśli KV koresponduje z wnętrzami lokalu, jest z nią spójny. Odbiorca ma wtedy poczucie, że wszystko do siebie pasuje, co wzmacnia pozytywne skojarzenia z lokalem.


Content wysokiej jakości

Na co zwracamy uwagę szukając fajnej restauracji w Internecie? Na zdjęcia! Zarówno potraw jak i wnętrz lokalu. Nawet najdoskonalsze danie przygotowane przez wybitnego Szefa Kuchni może spotkać się z zerowym zainteresowaniem ze strony odbiorcy, jeśli nie jest ono w odpowiedni sposób wyeksponowane.

Z jednej strony mamy kartę menu, która ma zachęcić Gościa restauracji do zamówienia konkretnej potrawy. Co prawda nie w każdym menu możemy znaleźć apetyczne fotografie dań, jednak większość z nas chce zobaczyć, jak będzie wyglądała wybrana potrawa.

Zatrzymajmy się na chwilę przy zagadnieniu karty menu, jako elementowi marketingowemu restauracji. Poniżej przedstawiamy 5 kwestii, którymi charakteryzuje się dobrze zaprojektowane menu. Ma być ono:

  • czytelne,
  • estetyczne,
  • intuicyjne,
  • sprzedażowe,
  • dwujęzyczne.

 

Pamiętajmy, że Klient spędza w restauracji średnio godzinę. Warto więc zadbać, by karta menu była tak skonstruowana, by potrafiła zainteresować Gościa, nawet po tym, jak zniknie ze stołu. Może to być zwrócenie uwagi na obecność restauracji w mediach społecznościowych, a także opowieść o miejscu w nawiązaniu do Big Idea i strategii komunikacji.

Z drugiej strony, zdjęcia w dobie mediów społecznościowych są kluczowym aspektem komunikacji. Dlatego wysokiej jakości fotografia kulinarna w marketingu restauracji jest tak istotna. Pośrednio, w dużej mierze to właśnie od tego zależy czy osoba lubiąca fanpage restauracji będzie skłonna kliknąć w post i w kolejnym kroku odwiedzić lokal. Podobnie przeglądając stronę www czy profil na TripAdvisorze, czyli wszędzie tam, gdzie możemy zapoznać się z ofertą restauracji, bardzo ważną rolę odgrywają zdjęcia.

 

Kanały promocji. Social Media to nie wszystko.

Najczęstszym i zarazem jednym z pierwszych pytań, jakie otrzymujemy jako agencja, odnośnie rozpoczęcia współpracy, to obecność w mediach społecznościowych. Fanpage na Facebooku czy konto na Instagramie to ważne, lecz nie jedyne miejsca na jakie należy zwrócić uwagę przy promocji lokalu.

Poza publikowaniem postów na fanpage’u ważne jest także odpowiednie wykorzystanie reklam. Dlaczego? Facebook od dłuższego czasu ucina zasięgi organiczne i tym samym wymusza na administratorach stron płatne promowanie contentu w celu dotarcia do odbiorców zainteresowanych ofertą restauracji. Dobrze, jeśli reklamy kierowane są do precyzyjnie dobranych grup- dzięki temu koszt reklamy jest niższy, a promowana treść dociera do potencjalnych klientów, zainteresowanych stricte ofertą restauracji.

Podobnie jest z reklamą AdWords – im lepszy dobór słów kluczowych, tym większa szansa, że strona www naszej restauracji zajmie wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. AdWords to ważna kwestia nie tylko z punktu widzenia PR-owego, ale tego typu reklamy przede wszystkim pomagają w budowaniu świadomości marki, zwłaszcza u osób przyjezdnych i turystów. Jeśli planujemy podróż do innego miasta, lub kraju to szukamy jak najlepszej restauracji przez Google lub bardzo popularny portal wśród podróżujących – TripAdvisor.

Warto zdać sobie sprawę z tego, że aby kampania marketingowa przynosiła zamierzone efekty, trzeba wyjść z komunikatem poza świat online. Na przykład kampania, której celem jest dotarcie do osób w najbliższym sąsiedztwie restauracji powinna być przeprowadzona zarówno na Facebooku, jak i w outdoorze, w postaci kampanii billboardowej czy ulotek.

Ważne jest więc utrzymywanie dobrych relacji z mediami oraz lokalnymi liderami opinii. Bardziej, niż kampanie sponsorowane w radiu czy prasie, objawia się to przez współpracę z blogerami i recenzentami kulinarnymi. Istotni mogą być także wybrani influencerzy, którzy posiadają rzeszę odbiorców mogących wpisywać się w grupę docelową naszej restauracji.  

 

Do dzieła!

Kanałów komunikacji marketingowej, jak i działań mających na celu wypromowanie restauracji jest praktycznie nieskończona liczba i zależy tylko od pokładów kreatywności. To, z których narzędzi należy skorzystać, by trafić do potencjalnych Gości lokalu zależy od szeregu zmiennych. Warto więc zdać się czasem na wieloletnie doświadczenie i zaufać zewnętrznej agencji, która skutecznie wesprze w promowaniu lokalu już od samego początku.

 

Tomasz Rosół

Social Media Manager

 

Udostępnij ten artykuł