Sprawdzone sposoby na promocję kawiarni
dodano 05 marca 2019

Sposób na to, by wypromować kawiarnie może być wiele. Wszystko zależy od tego, jaki charakter ma dany lokal, gdzie został usytuowany, jak postrzegają go obecnie goście, a także jak sama marka jest elastyczna i skłonna do zmian, których wymaga od niej otoczenie. Uwaga! Nie ma jednej skutecznej metody, która zawsze przyniesie X zysków przy Y nakładów czasu i zasobów. Czasem należy spróbować 10 metod, by dowiedzieć się, która z nich jest tą najbardziej efektywną i która przynosi kawiarni największe korzyści. Mimo, że nie istnieje jeden wzór na sukces, mamy dla Was małą podpowiedź, jak skutecznie wypromować markę kawiarnianą w mediach społecznościowych i czerpać z tego realne zyski.

Zapraszamy do lektury, gdzie znajdziecie 6 punktów, które podpowiedzą Wam, co jest teraz w trendzie, w co warto zainwestować wasz czas i pieniądze, a także jak w ogóle zabrać się za takie zmiany.



Po pierwsze: Kawa jest sexy

… i należy ten fakt wykorzystać. Wystarczy wejść na Instagram i wpisać w wyszukiwarkę hasztag #coffee, by przekonać się, że instagramowicze do tej pory użyli go ponad 100 milionów razy! Robi wrażenie prawda? Kawa to nie tylko napój, to w pewnym sensie stan umysłu, trend, z którym użytkownicy sieci się utożsamiają. Kawę pija się rano, po południu, a nawet wieczorami. Nikt już nie patrzy na to czy wypada i czy trzecie latte na podwójny espresso, to aby na pewno dobry pomysł. Z kolei coraz częściej zwraca się uwagę na to, jak zostało podane latte, czy papierowy kubek ma logo lokalu lub czy będzie ładnie wyglądał na zdjęciu, które trafi do social mediów.  

Jak więc przedstawić swoją ofertę i pokazać, że kawiarnia wie, co gra w duszach gości? Wystarczy, że oprzecie swoją komunikację na autentyczności. Dobrą praktyką w tym wypadku będą reposty odwiedzających lokal klientów czy zdjecia z produktami waszej marki. Oto kilka dobrych inspiracji:

View this post on Instagram

Leniwa sobota! zdj. @julietteinwonderland

A post shared by Charlotte Bistro (@charlotte_bistro) on



Po drugie: Transparentny produkt

Istatrend zdjęć jedzenia to jedno, po drugiej stronie czeka na nas nowych kierunek, o którym należy pamiętać podczas planowania promocji lokalu, a jest nim transparentność. Klienci z roku na rok stają się coraz bardziej świadomymi i dociekliwymi konsumentami. Chcą wiedzieć, co jedzą, skąd pochodzą produkty dostępne w ich ulubionej kawiarni i w jakich warunkach zostały stworzone. Co jako marka możemy zrobić, by wykorzystać ten grad często skomplikowanych pytań? Wyjść przed szereg, nie czekać, aż goście sami zapytają o to skąd pochodzi dany rodzaj kawy i jak powstaje. Zaciekawmy ich opowieścią o egzotycznych krajach, historii i poszanowaniu tradycji. Pokażmy, jak wygląda proces parzenia kawy czy chociażby ile czynników musi zaistnieć, by powstała ich ulubiona mocca. Niewątpliwie oparcie komunikacji na zaangażowaniu i autentyczności przyciągnie do lokalu najbardziej wymagających kawoszy 😉

O tym, jak robić to dobrze wie Java Coffee zobaczcie sami, jak z pasją można pisać o świecie kawy:



Po trzecie: Bycie eco jest cool

Moda na ekologię nie słabnie. Nie dziwi nas więc fakt, że klienci coraz częściej nie chcą zanieczyszczać naszej planety. Chcą świadomie konsumować dobra i nie szkodzić środowisku naturalnemu. W Polsce wszystko zaczęło się od symbolicznej słomki i akcji z Sucking Suck, a teraz lokale idą o krok dalej. Pozbywają się nie tylko plastikowych słomek czy mieszadełek. Używają organicznych kubeczków, a nawet wprowadzają specjalne rabaty dla gości, którzy zamawiając kawę na wynos zabiorą ją w swoim kubku termicznym. Wystarczy spojrzeć na jakikolwiek z lokali, który wprowadził takie rozwiązania, by stwierdzić, że bycie eco w dzisiejszym świecie po prostu opłaca. Gratulacje w social mediach, tysiące lajków i pozytywnych komentarzy… a to dopiero początek 😉

Jak przeprowadzić zmiany w lokalu i zrobić sobie dobry PR? To banalnie proste: zmiana dostawców na tych, którzy proponują eco rozwiązania i przyłączenie się do ruchu #suckingsuck. Pamiętajcie także pochwalić się zmianami zachodzącymi w kawiarni na waszych social mediach.



Po czwarte: Kawiarnie dla każdego?

Mówi się, że jeśli coś jest dla wszystkich, to tak naprawdę jest dla nikogo – nie tym razem! Szukając rozwiązań, które mogą pomóc w promocji waszej kawiarni powinniście skupić się nie tylko na potrzebach najbardziej dochodowych z waszej perspektywy gości. Pomyślcie ile razy zapytano Was o produkty, których nie posiadacie w swoim asortymencie. Obecny must have wśród kawiarni to oferta skierowana do wegan, a także osób cierpiących na nietolerancje laktozy. Wprowadzenie do karty na stałe mleka roślinnego i danie możliwości większego wyboru klientom pokazuje nie tylko, że nie jesteście obojętni na potrzeby rynku, ale także w pełni popieracie styl życia naszych klientów. Gdy uda się Wam dokonać zmian trzymajcie się ich, a także chwalcie się nimi w social mediach. Dobrą praktyką będzie także zamieszczenie w karcie (lub specjalnej tablicy) informacji o nowych rozwiązaniach. Jesteśmy pewni, że na efekty w postaci nowych gości nie będziecie musieli długo czekać!

View this post on Instagram

extra latte? ☕️ vegano cafe say hi 👋☺️

A post shared by Vegano Cafe (@vegano_cafe) on



Po piąte: Powiedz nam ile blogerów odwiedza wasz lokal, a powiemy Wam ile jesteście warci w social mediach

O tym, jak ważny jest influencer marketing chyba nie musimy za dużo mówić. To nowe koło napędowe przemysłu reklamowego, które właśnie przeżywa swój największy rozkwit. Blogerzy, vlogerzy czy instagramerzy to obecnie jedna z najbardziej opiniotówrzych grup społecznych. To cenione osoby, które działają w sieci i posiadają grono wiernych fanów, dlatego nie powinien nas dziwić fakt, że tam gdzie influencerzy, tam i ich świta… . Istotnym jest więc, by liderzy opinii odwiedzali ochoczo nasz lokal, a także relacjonowali to w social mediach.

Jak zabrać się więc za promocję kawiarni i zaangażować w to odpowiednie osoby? Przede wszystkim działajcie lokalnie, nie szukajcie wielkich nazwisk ze szklanych ekranów. Wystarczy, że zaprosicie lubianych i cenionych influencerów z najbliższych okolicy, którzy mają oddaną widownię. Szczególnie polecamy znane osoby z  foodym feedem, bo nic nie robi tak dobrze PR-owi kawiarni, jak pozytywna recenzja od kulinarnego guru! Po pozytywnej recenzji z ze strony influencera możecie liczyć nie tylko na przyrost fanów na waszym fanpagu na Facebooku czy Instagramie, ale przede wszystkim odwiedzin w kawiarni nowych gości.



Po szóste: Hasło na dziś

Czy zabawne cytaty o kawie umieszczane na tablicy mogą przyciągać uwagę potencjalnych klientów bardziej niż promocje? – Oczywiście, teraz pozostaje nam odpowiedzieć dlaczego tak się dzieje, skoro logika podpowiada nam, że nadrzędnym dobrem dla gości powinna być przede wszystkim oszczędność ich pieniędzy czy czasu. Obecnie wyróżnik cenowy na rynku gastronomicznym nie gra tak dużej roli, jak jeszcze kilka lat temu. Poza wabikiem w postaci Happy Hours czy stałych promocji, kawiarnia musi się czymś wyróżniać. Ponadto komunikaty o rabatach mogą być gorzej zapamiętane niżeli krótkie hasło umieszczone na tablicy w lokalu. Dzieje się tak dlatego, że zewsząd jesteśmy bombardowani informacjami o przecenach czy atrakcyjnych ofertach. Mamy też ograniczone możliwości pamięciowe. Z drugiej strony musimy pamiętać, że klienci uwielbiają utożsamiać się z markami, artystami i ich poglądami. Nie inaczej jest w tym wypadku. Nie zawsze konsumentom chodzi wyłącznie o zakup czegoś w atrakcyjnej cenie. Często potencjalni goście szukają miejsc, w których są rozumiani, czują się dobrze i gdzie mogą być sobą. W jakim promocyjnym sloganie dostaniecie to wszystko?  – Nigdzie, prawda? Pamiętajcie, też że chwytliwe teksty przypadną do gustu nie tylko tak zwanym “poszukiwaczom motywacji”, ale również użytkownikom Instagramu, którzy chętnie dzielą się się ze światem social mediów każdym najdrobniejszym interesujących ich szczegółem.

Decydując się na takie rozwiązanie, jak hasła motywacyjne w waszych kawiarniach, pamiętajcie, że warto zadbać o to, by tekst umieszczony na tablicy był czytelny i miły dla oka,  a także nikogo nie obrażał. Dodatkowo hasła te możecie także wykorzystać na papierowych kubkach (o ile takimi dysponujecie) czy pokusić się o stworzenie własnych, płóciennych toreb z chwytliwym sloganem i własnym logo. Sukces murowany 🙂

View this post on Instagram

Priorytety.

A post shared by Leń (@lengdansk) on

___

Karolina Przybył
Junior Social Media Manager

Udostępnij ten artykuł