Strategia marketingowa restauracji - 8 punktów o których należy pamiętać.
dodano 07 kwietnia 2019

Od czego zacząć pracę nad promocją lokalu? Jest na to pytanie tylko jedna prawidłowa odpowiedź – od strategii marketingowej. Każda restauracja, kawiarnia, hotel, niezależnie od wielkości, powinna mieć taki dokument, który jasno określa tożsamość marki, jej cele i środki do ich dotarcia, kierunek działań marketingowych. Strategia marketingowa restauracji to podstawowy dokument, który pomoże Ci określić w którą stronę, do kogo i jak mówić, żeby przyciągnąć nowych Gości w lokalu. Od czego więc zacząć? Przygotowaliśmy 10 rad o których należy pamiętać jeszcze przed otwarciem lokalu, kiedy decydujesz o kierunku swojej restauracji.



Obserwuj konkurencję

Czas to przyznać! Wszyscy patrzymy na swoich konkurentów i się porównujemy. I nie ma w tym absolutnie nic złego, bo najlepiej uczyć się na błędach. Przypatrując się innym lokalom zwracaj uwagę nie tylko na projekt wnętrza restauracji i kartę menu, ale także na projekty druków, jakość obsługi, media społecznościowe restauracji. Wczuj się w rolę bardzo drobiazgowego Gościa. Wyciągnij wnioski co działa, a co należy poprawić. Dzięki temu będziesz mógł usprawnić niektóre rozwiązania, dzięki czemu będziesz podniesiesz jakość swojej obsługi i komunikacji marketingowej



Kim jest Twój klient, czyli persony

Kto jest Twoim potencjalnym klientem? Pytanie wydaje się banalnie proste, jednak sama odpowiedź na nie taka już nie jest. Bo o ile możemy szybko rzucić, że są to osoby młode lub starsze, rodziny z dziećmi lub single. Warto w tym wypadku sięgnąć po procesy z metodologii design thinking – tzw. persony – czyli posegmentować grupy potencjalnych Gości po cechach socjodemograficznych.

Jak to zrobić? Najprościej na kartce wyodrębnić parę elementów jakimi każdy z nas się charakteryzuje:

  • danymi osobowymi (każda persona jaką stworzysz powinna mieć określony wiek, płeć, wykształcenie, rodzinę, zainteresowania)
  • rolą (czyli czym zajmuje się ta osoba w domu, o której wstaje, ile czasu spędza z dziećmi, kiedy chodzi spać, jaki ma tryb dnia, jak spędza czas wolny),
  • celami (co uważa w życiu za istotne i za co jest odpowiedzialna)
  • statusem materialnym (w jakiej grupie dochodowej się znajduje, ile na siebie wydaje, gdzie robi zakupy, gdzie jeździ na wakacje)
  • bolączkami (na jakie jej potrzeby możesz odpowiedzieć).

To dużo informacji, ale im więcej zapiszesz szczegółów, tym prościej będzie Ci stworzyć modele swoich przyszłych Gości, a to już prosta droga do ich zrozumienia.

Pamiętaj! Do Twojego lokalu nigdy nie przychodzi tylko jeden modelowy rodzaj Gościa. Rozłóż tak na czynniki pierwsze więcej grup, które wiesz, że mogą być zainteresowane restauracją/kawiarnią/hotelem z różnych względów.

Przydatnym narzędziem jest Make my persona, które pomoże Ci uporządkować ten proces.



SWOT

czyli dogłębna analiza w której wydziela się mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia. To podstawowy element każdej strategii, a często niesłusznie traktowany po macoszemu. Warto rzetelnie i szczerze wykonać ten rachunek marketingowego sumienia i nie tylko wypisać mocne strony, ale też przyznać się przed sobą wskazując swoje najsłabsze elementy. Dzięki takiemu rozwiązaniu można nie tylko uporządkować analizę marki, ale przede wszystkim wyciągnąć wnioski nad czym należy popracować i jasno określić cele działań. Dla przykładu, jeśli masz świadomość, że obsługa Facebooka i Instagrama restauracji nie jest Twoją najmocniejszą stroną, będziesz widzieć czym może to grozić i od razu nasuwa się rozwiązanie – znaleźć specjalistów od social media marketingu.



Research – think out of the box!

Codziennie przeglądamy tysiące stron i obrazków w internecie, mijamy setki ciekawych elementów na ulicach. I to wszystko może nas inspirować. Tworząc koncept kreatywny restauracji czy plan marketingowy komunikacji pamiętaj, że im bardziej będziesz kreatywny tym lepiej. Warto więc szukać swoich inspiracji nie tylko oglądając lokale gastronomiczne lub branżowe czasopisma, a sięgać po wszystko – może to być muzyka, kolory, natura, ciekawe doświadczenia… To wszystko może tworzyć później Twój lokal i przyciągać Gości. 😉



Big Idea – niech żarówka zapłonie!

Znasz konkurencję, analiza wad i zalet za Tobą, wiesz już do kogo chcesz dotrzeć, tylko co teraz? Czas Twój pomysł przelać z myśli na konkretny koncept. Jak to zrobić? Wbrew pozorom jest na to prosty sposób! Zacznij od opisania swojego pomysłu mieszcząc się na 1 kartce a4, następnie w 1 akapicie i w 1 tweecie. Dzięki temu zsyntetyzujesz swój pomysł tworząc opis, który będzie oddawał nie tylko cały charakter Twojego projektu, ale również samo jego clue.



Tożsamość marki – jak Cię widzą, tak Cię…

Każda marka w oczach Gości ma określony wizerunek i zgodnie z nim się zachowuje. Warto jednak nie tworzyć tego zachowania ad hoc, a wcześniej określić sobie jej podstawowe elementy. Dzięki temu Ty lub osoba odpowiedzialna za działania marketingowe restauracji będzie mogła spersonalizować brand, a Goście się utożsamiać. Od czego zacząć? Wyobraź sobie, że Twój projekt to osoba i opisz teraz – jaka ona jest i jaka nie jest, jaki jest język jakim się porozumiewa a jakich form unika. To bardzo proste ćwiczenia, jednak wykonane ze starannością pozwolą Ci później nie działać po omacku.



Wyróżnij się!

Nowe restauracje, koktajl bary i kawiarnie otwierają się codziennie. Zastanów się więc czym Twoja wyróżnia się na tle innych i wykorzystaj ten element. To może być sposób komunikacji, instafriendly wnętrze, specjalne danie, szef kuchni. Możliwości jest dużo. Pamiętaj jednak, że wyróżnik nie może być jedynym elementem – warto grać nim, aby błyszczeć na tle innych, ale nie może on zastąpić jakości pozostałych elementów życia restauracji.



Dobierz kanały

Facebook, Instagram, TripAdvisor, Google, Ello, Tik Tok… Form i kanałów komunikacji z dnia na dzień jest coraz więcej. Nie musisz jednak być wszędzie. Czasami lepiej ograniczyć liczbę różnych mediów z jakich korzystam, ale działać w nich z większym zaangażowaniem. Warto w tym aspekcie wrócić do wcześniej przygotowanych person i zastanowić się z jakich portali i stron www korzystają ich przedstawiciele. Inna grupa korzysta z Instagrama, a inna z Facebooka, jeszcze innym modelem działania i grupą użytkowników cechuje się TripAdvisor.

Najrozsądniej wybrać jest dwa kanały główne, które będą Twoimi podstawowymi formami rozmowy z Gośćmi i uzupełnić je dodatkowymi serwisami, które uzupełnią brakujący w tych głównych serwisach grupę docelową.



Patrz i reaguj

Jedną rzeczą jest stworzenie strategii na podstawie researchu, badań i analiz. Pamiętaj jednak, że ludzie nie zawsze są przewidywalni i niektóre z pomysłów, które wdrożysz mogą nie przynieść spodziewanych efektów. Nie zrażaj się jednak w takiej sytuacji i kieruj prostą zasadą – obserwować i reagować. Jeśli widzisz, że coś nie działa, zastanów się dlaczego i zmień to. Czasami mogą to być małe elementy, które wymagają poprawy, innym razem całe akcje. Najważniejsze to nie zostawiać ich samym sobie, a mieć sytuację pod kontrolą.

Tworzenie strategii to nie łatwe zadanie, jednak przy odrobinie poświęconego czasu i chęci tych 8 wskazówek pomoże Ci stworzyć jej podstawy, a to już dobry punkt wyjścia do rozpoczęcia działań stworzenia całego konceptu komunikacji marketingowej i rozpoczęcia reklamy restauracji, kawiarni czy hotelu.

Udostępnij ten artykuł